Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|
Choose an application
Après la crise établit une plateforme de conversation entre protagonistes de l'art, de l'écriture, de la théorie, de l'exposition, et de l'histoire, afin d'interroger le statut de la photographie aujourd'hui. Les contributeurs viennent des domaines de la théorie critique, de la fiction, de la performance, de la photographie de mode, des musées, du cinéma et du design, et leurs discussions réunissent l'histoire et le contemporain. Ces échanges établissent des parallèles entre la situation actuelle des images photographiques et la crise vécue par la représentation au temps de la naissance de la photographie ; ils mettent en perspective notre relation aux images photographiques à l'ère numérique, et nous permettent de voir en la photographie un médium, une voie pour explorer la politique, l'esthétique, les émotions de nos vies.Au travers de ces conversations vivantes, et des introductions sagaces qui les précèdent, nous en venons à ressentir le fardeau existentiel d'être entouré par des images, tout en commençant à saisir la profondeur historique d'un questionnement des images qui s'ouvrit bien avant la génération actuelle, et qui se confronte aux sujets politiques et culturels cruciaux de notre temps.
Photographie --- Histoire de la photographie --- Art numérique --- Analyse de l'art
Choose an application
This book examines how Western photographic practice has been used as a tool for creating Eurocentric and violent visual regimes, and demands that we recognise and disrupt the ingrained racist ideologies that have tainted photography since its inception in 1839. Decolonising the Camera trains Mark Sealy's sharp critical eye on the racial politics at work within photography, in the context of heated discussions around race and representation, the legacies of colonialism, and the importance of decolonising the university. Sealy analyses a series of images within and against the violent political reality of Western imperialism, and aims to extract new meanings and develop new ways of seeing that bring the Other into focus. The book demonstrates that if we do not recognise the historical and political conjunctures of racial politics at work within photography, and their effects on those that have been culturally erased, made invisible or less than human by such images, then we remain hemmed within established orthodoxies of colonial thought concerning the racialised body, the subaltern and the politics of human recognition. With detailed analyses of photographs - included in an insert - by Alice Seeley Harris, Joy Gregory, Rotimi Fani-Kayode and others, and spanning more than 100 years of photographic history, Decolonising the Camera contains vital visual and written material for readers interested in photography, race, human rights and the effects of colonial violence.
Photography --- Social aspects. --- Philosophy. --- Social aspects --- Philosophy --- Sociology of minorities --- fotografie --- fotografiegeschiedenis --- fotografietheorie --- twintigste eeuw --- fotografie en politiek --- fotografie en kolonialisme --- fotografie en racisme --- Congo --- Verenigde Staten --- Groot-Brittannië --- 77.01 --- Racism --- Colonization --- Photographs. --- photography [process] --- racial discrimination --- Photography - Social aspects --- Photography - Philosophy --- Histoire de la photographie --- Colonialisme --- Noirs --- Discrimination raciale --- Art --- Photographie --- Aspects sociaux --- Philosophie --- Race --- Racisme --- dekolonisatie --- Imperialism in art. --- Imperialism --- Photography. --- Racism in art. --- History --- Aspect social. --- Philosophie. --- Political aspects --- History.
Choose an application
Voor een fotograaf is het fotoboek een van de belangrijkste media waarin hij zijn werk kan tonen. De evolutie van het fotoboek kadert dan ook in een grote traditie. 'Photobook belge' is het eerste overzicht ooit van fotoboeken die werden gepubliceerd door Belgische fotografen en uitgevers. Het draagt bij aan de studie naar een tot nu toe verwaarloosd onderdeel van de Belgische fotogeschiedenis. Voor het eerst wordt op deze schaal onderzoek gedaan naar de productie en context van Belgische fotoboeken. Dit ambitieuze boek heeft tot doel een representatief beeld te schetsen van hun ontwikkeling, vanaf het midden van de negentiende eeuw tot vandaag. Het Belgische fotoboek is een begrip geworden en krijgt met deze publicatie eindelijk de erkenning die het verdient. De catalogus omvat meer dan 250 fotoboeken, gemaakt over een periode van 150 jaar, uit diverse publieke en private collecties, elk zorgvuldig beschreven en geïllustreerd.
Fotografie --- kunstenaarsboeken --- fotoboeken --- fotografen --- België --- fotografie --- fotografiegeschiedenis --- grafisch ontwerp --- grafisch design --- grafische vormgeving --- boekontwerp --- twintigste eeuw --- eenentwintigste eeuw --- artists' books --- kunst --- 77.03 --- 761 --- geschiedenis --- fotografie, geschiedenis --- Exhibitions --- Photography --- artists' books [books] --- photobooks --- photographers --- Belgium --- Photobooks --- Photography, Artistic --- Histoire de la photographie --- History --- 19e siècle --- 20e siècle --- 21e siècle --- Belgique --- Photobooks - Belgium - Exhibitions --- Photography - Belgium - History - Exhibitions --- Photography, Artistic - Exhibitions --- Thema's in de fotografie ; Belgisch Congo --- Gruyaert, Harry °1941 (°Antwerpen, België) --- De Blieck, Marc °1958 (°Sint-Niklaas, België) --- Vanfleteren, Stephan °1969 (°Kortrijk, België) --- Fastenaekens, Gilbert --- Konrad, Aglaia °1960 (°Salzburg, Oostenrijk). Leeft en werkt in Brussel --- Braeckman, Dirk °1958 (°Eeklo, België) --- Gasparotto, Lara °1989 (°Comblain-au-Pont, bij Luik, België) --- Kempenaers, Jan °1968 (°Heist op den Berg, België) --- Goiris, Geert °1971 (°Bornem, België) --- Guns, Tine (°1983) --- Pinckers, Max °1988 (°Brussel, België) --- Fotografie; België; geschiedenis --- Fotografie ; fotoboeken ; geschiedenis --- 77(091)(493) --- Fotografie ; geschiedenis ; België
Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|